Autor Wątek: wysokość w m n.p.m ....  (Przeczytany 42036 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline PaDo

  • Clubowicz
  • **
  • Wiadomości: 240
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Chat B5330
wysokość w m n.p.m ....
« : Kwiecień 17, 2005, 20:51:48 »
dziś z ciekawości poszedłem na pobliską górkę coby zmierzyć wysokość n.p.m . moj MIO 168 pokazał 418 m n.p.m (2 programy: Automapa i VisualGPSce , widocznych 8 satelitów, użytych 8, moc sygnału max)
zdziwiło mnie to, bo wg map górka ta ma 370 m n.p.m .....  50 m roznicy to chyba duzo... a może ja o czyms nie wiem???tzn wiem, ze pomiary nigdy nie bede dokladne ale czy w przypadku wysokosci tak ma byc, czy te 50 m roznice jest akceptowalne? może ktoś mnie uswiadomi...


PDAclub.pl

wysokość w m n.p.m ....
« : Kwiecień 17, 2005, 20:51:48 »
R E K L A M A:


Offline misiaczek

  • Clubowicz
  • **
  • Wiadomości: 100
  • Sprzęt: HTC Sensation + HTC Touch Pro2 + HTC TyTN2
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #1 : Kwiecień 17, 2005, 21:14:29 »
Ja dzisiaj zastanawialem sie nad tym samym :) Moze ktos wyposazony w wysokosciomierz barometryczny robil pomiary i wyliczyl jakie sa minimalne roznice miedzy wysokoscia podawana przez gps i wysokosciomierz. Jak ostatnio bylem nad morzem to podawal mi wysokosc 20m npm, czyli przeklamanie o 20m:)


Offline GPS maniak

  • Clubowicz
  • *****
  • Wiadomości: 1383
    • http://gpsmaniak.com
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #2 : Kwiecień 17, 2005, 21:57:52 »
Ten temat był wałkowany tu na grupie.
Otóż niektóre moduły GPS (m.in. Rikaline) wyliczają wysokośc wg. innej elipsoidy odniesienia niż to co my rozumiemy jako wys. n.p.m. - były tu publikowane protokóły NMEA z Rikaline i Garmina. Ten błąd w warunkach Polski to o ile pamiętam ok. 40m (może trochę więcej)  metrów (zawyżony wynik)

To co my rozumiemy (to co jest na mapach) jako m.n.p.m. jest prawidłowo interpretowane przez samodzielne odbiorniki turystyczne, ale i tu ze względu na "pływanie" sygnału GPS - dobre wyniki (z dokładnością +/-3m) dają wyłącznie odbiorniki z samokalibrującym się altimetrem - niejako uśredniającym obliczenia wysokości z GPS


Offline wojtek22

  • Newbie
  • Wiadomości: 41
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #3 : Kwiecień 17, 2005, 23:48:29 »
Może to trochę rozjaśni

STACJA REFERENCYJNA GDAŃSK

Współrzędne stacji:

EUREF'89
j: 54°21'16'',29749 N (54°21',271625)
l: 18°38'32'',99589 E (18°38',549932)
h: 69,927 m (wysokość elipsoidalna)

UKŁAD '65
x: 6086082,621 m
y: 3607352,118 m
h: 40,529 m (wysokość normalna w układzie Kronsztad'86)

UKŁAD "Gdańsk '70"
x: 32885,087 m
y: 29754,349 m
h: 40,529 m (wysokość normalna w układzie Kronsztad'86)


Offline lyck

  • Clubowicz
  • *
  • Wiadomości: 62
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #4 : Kwiecień 18, 2005, 08:15:13 »
Cytuj
dziś z ciekawości poszedłem na pobliską górkę coby zmierzyć wysokość n.p.m . moj MIO 168 pokazał 418 m n.p.m (2 programy: Automapa i VisualGPSce , widocznych 8 satelitów, użytych 8, moc sygnału max) zdziwiło mnie to, bo wg map górka ta ma 370 m n.p.m .....  50 m roznicy to chyba duzo... a może ja o czyms nie wiem??? tzn. wiem, ze pomiary nigdy nie bede dokladne ale czy w przypadku wysokosci tak ma byc, czy te 50 m roznice jest akceptowalne? moz˙e ktoś mnie uswiadomi...


To jest normalne :(  Te 418 m to wysokosc nad elispoida w ukladzie WGS84 (domyslny dla wszystkich GPSow). Elipsoida to teoretyczna krzywa oddajaca usrednione zakrzywienie kuli ziemskiej. Oczywiscie krzywizna ziemi nie jest tak idealna jak ta krzywa - ma odchyly i w gore i w dol. Stad ta roznica i tylko wbudowany w niektore reczne GPSy wysokosciomierz barometryczny potrafi ja w czesci zlikwidowac.

pozdr
lyck


Offline mblasz

  • Newbie
  • Wiadomości: 30
    • http://www.mblasz.republika.pl
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #5 : Kwiecień 18, 2005, 10:14:34 »
Dorzucę jeszcze moje spostrzeżenia.
Mój stary poczciwy eTrex mierzył mi wysokość idelanie (jak na odbiornik bez altimetru). Na bieszczadzkich szczytach odchyłka nie przekraczała 2 m, co wprawiło mnie niemal w osłupienie.
Natomiast Yakumo zachowuje się zupełnie inaczej. Wysokość mierzy "z grubsza", skacząc 50 m w dół i w góre. Najciekawiej widać to na profilu trasy wygenerowanym w Ozim - tragedia.


Offline ao

  • Clubowicz
  • **
  • Wiadomości: 121
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #6 : Kwiecień 18, 2005, 17:24:36 »
Oto krótki test wskazań wysokości dwóch zestawów: Asus A620 + Fortuna Clip-On (ustawienie XT) oraz Mio 168.
Miejsce i czas: Katowice - Wesołe Miasteczko, dziś godz. 15.30 - 16.00.
W AutoMapie Asus (a w zasadzie Fortuna) pokazał 342 m, Mio - 306 m.
Ponieważ sygnał zanikał wyszedłem w teren mniej zabudowany (bez zmian wysokości n.p.m.) i w międzyczasie zainstalowałem VisualGPSce.
W nowym terenie AM w Asusie powtórzyła 342 m, a w Mio skoczyła na 423 m.
W VisualGPSce Fortuna widziała stale 3 z 8 dostępnych satelitów i tylko na krótko zauważała 4 - wtedy odczytywałem wysokość, a Mio stale widział 5-7 z 9 dostępnych (urządzenie leżały stabilnie obok siebie). Co ciekawe w AM Asus dwa razy pokazał brak sygnału (w VisualGPSce też czasem używał tylko 2 satelitów) a Mio nie zgubił sygnału ani raz. Obydwa urządzenie były kilka razy wyłączane i raz przeszły miękki reset.
Wysokości w VisualGPSce: Asus - 341-349m, Mio - 339-466m.

Nie czuję się upoważniony do wyciągania fachowych wniosków, jednak znacznie ostrożniej będę od dziś czytał zachwyty nad ilością widzianych satelitów, bo jak widać nie zawsze wiąże się to z jakością wskazań.


Offline PaDo

  • Clubowicz
  • **
  • Wiadomości: 240
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Chat B5330
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #7 : Kwiecień 18, 2005, 19:06:19 »
ciekawe...czyli jednym słowem gps w PDA nie nadaje sie do odczytu wysokosci...


Offline Sako

  • Clubowicz
  • *
  • Wiadomości: 56
    • http://ampoisync.infinity.waw.pl
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #8 : Maj 04, 2005, 22:12:28 »
Cytat: ao
Ponieważ sygnał zanikał wyszedłem w teren mniej zabudowany (bez zmian wysokości n.p.m.) i w międzyczasie zainstalowałem VisualGPSce.


Poprawnosc pomiaru wysokosci zalezy od paru parametrow, np wybranych satelitow, sily sygnalu, ich polozenia na niebie itp. Zmiana dokladnosci pomiaru w jednym punkcie jest zmienna w czasie. Pomiar odstajacy o prawie 100m od pozostalych traktowalbym jako bledny.

Co ciekawe, maly HDOP wcale nie musi oznaczac malego VDOP.
Dobre programy odczytujace dane z GPS sledza zmiany *DOP i uwzgledniaja podczas interpretacji wynikow.


Offline ao

  • Clubowicz
  • **
  • Wiadomości: 121
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #9 : Maj 12, 2005, 23:11:52 »
Powtórzyłem dziś testy robione 18.04. (2 posty wyżej) - miejsce i godzina ta sama.
Tym razem Acer N35 i ten sam co poprzednio Asus A620 ale z BT-338.
BT-338 zawsze widział 7-8 satelit, Acer N35 - 3-4 (urządzenia leżały stabilnie obok siebie).
Wyniki wysokości z AM i VisualGPSce (kilka wyłączeń i jeden miękki reset):
A620 + BT-338 pływał między 309-347m; Acer N35 stabilnie pokazywał 379m i jeden raz pokazał 396m.


Offline Yeah

  • Clubowicz
  • *
  • Wiadomości: 65
    • http://pswu.pl
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #10 : Czerwiec 22, 2005, 15:49:36 »
ja wlasnie planuje zakup PDA+GPS, i tak wlasnie rozwazam, bo oprocz samochodu chcialbym go uzyc czasem do samolotu/szybowca.
nie chce gupowac zwyklego garmina itp bo spelnia on tylko jedna funkcje-GPS.
w takim razie czy isnieja jakies PDA z GPS z barometryczna poprawka wysokosci??
moze ktos cos polecic?


Offline SZySZeC

  • Newbie
  • Wiadomości: 3
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #11 : Lipiec 26, 2005, 16:23:03 »
Hmm... Ostatnio kiedy stałem na parkingu pod Silver Screen'em w Gdyni to AutoMapa pokazała mi -22 m n.p.m. ... :huh: Czyli nie zawyżał przynajmniej :D A Silver Screen jest około 200 m od morza (portu), jest na Skwerze Kościuszki...


Offline waflo

  • Clubowicz
  • ***
  • Wiadomości: 334
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #12 : Sierpień 15, 2005, 10:53:00 »
Tez mialem podobny przypadek. Bylem ostatnio w Chorwacji i jadac droga zaraz przy samym morzu (ok 3m nad poziomem morza) odbiornik wskazywal ze jestem na -16m.n.p.m ?! Pojecia nie mam czamu.

Druga ciekawostka to, ze przetestowalem DWA IDETYCZNE odbiorniki gps. Oba lezaly obok siebie w aucie na tylnej polce. Na obu PDA pozycja i kierunek byly idetyczne ale wysokosci roznila sie o 40m ! Sprawdzilem, oba odbiorniki odbieraly sygnal z tych samych satelit. Pojecia nie mam skad wziela sie ta roznica. Po okolo godzinie pracy obu odbiornikow wysokosc n.p.m zaczela sie zrownywac i po chwili oba odbiorniki wskazywaly dokladnie te same wartosci. Zrobilem zdjecie aby wam to pokazac. Wieczorem wrzuce na serwer i wkleje tu linka.

p.s. uzywalem odbiornikow na NUMERIXie, spisywaly sie swietnie. Podczas podrozy do Chorwacji nie trzeba ich dodatkowo ladowac. Podroz zajmuje ok 14-15h, a czas pracy na beteri to ok 20h. Odbiornik zgubil sygnal tylko raz gdzies w Alpach....no i w Wiedniu w tunelach ale to sie nie liczy.

..aha i jeszcze ciekawostka. Lecac samolotem przytknelem moj odbiornik do szyby majac nadzieje ze namierzy gdzie jestesmy ale niestety nie dal rady :( Odbiornik mial bardzo mocny (slupki na maksa) sygnal z 5 satelit ale mimo to nie mogl ustalic pozycji. Podejrzewam ze to dlatego, ze samolot lecial 860km/h wiec troche za szybko jak dla tego typu urzadzen. Mozna by bylo sie pokusic i przetestowac urzadzenie podczas ladowania (gdy samolot zwalnia), ale nie chcialem z nim cudowac, bo jest przeciez na Bluetooth'a wiec wcale nie powinienem go wlaczac na pokladzie samolotu. Sprawdzalem tez drugi, przewodowy odbiornik ale podobnie bez rezultatu :(


Offline spider74

  • Newbie
  • Wiadomości: 5
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #13 : Sierpień 18, 2005, 12:04:56 »
Z ciekawosci dodam ze w Ozi'm (na Acerze n35) jest mozliwosc zaznaczenia korekty wysokosci dla SIRF i wlasnie roznica pomiedy wskazaniami VisualGPS (125,5) a Ozim (89,6) roznica jest znaczna. w praktyce w Ozim jest to wskazanie bardziej zgodne z rzeczywistoscia (Wawa Powisle, wislostrada). BTW np. na Slowacji jest chyba inny pkt odniesienia i wysokosci na ich mapach sa inne niz na naszych.


Offline sneer

  • Newbie
  • Wiadomości: 3
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #14 : Grudzień 26, 2005, 00:50:02 »
Cytat: "waflo"
..aha i jeszcze ciekawostka. Lecac samolotem przytknelem moj odbiornik do szyby majac nadzieje ze namierzy gdzie jestesmy ale niestety nie dal rady :( Odbiornik mial bardzo mocny (slupki na maksa) sygnal z 5 satelit ale mimo to nie mogl ustalic pozycji. Podejrzewam ze to dlatego, ze samolot lecial 860km/h wiec troche za szybko jak dla tego typu urzadzen. Mozna by bylo sie pokusic i przetestowac urzadzenie podczas ladowania (gdy samolot zwalnia), ale nie chcialem z nim cudowac, bo jest przeciez na Bluetooth'a wiec wcale nie powinienem go wlaczac na pokladzie samolotu. Sprawdzalem tez drugi, przewodowy odbiornik ale podobnie bez rezultatu :(



To ja byłem troszkę mniej grzeczny i mam nagrany zapis trasy Bergamo Kraków w dwie strony :D . Sprzęt to Asus 716 i GPS na Nemerixie. Zgubił chyba 2 razy sygnał, ale po chwili odnajdywał. Przez to małe okienko na prawdę mało nieba widać.


Offline esion

  • Clubowicz
  • *
  • Wiadomości: 51
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #15 : Grudzień 29, 2005, 11:08:03 »
a jak sprawdzic wysokosc w automapie?


Offline palmus

  • Clubowicz
  • ****
  • Wiadomości: 623
  • Palmax-Holux
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #16 : Luty 02, 2006, 13:03:01 »
Sprawdzić połozenie w Automapie, wyłączyć i odpalić inny soft;-))

A na poważnie, taka funkcja mogłaby byc przydatna...Lub chociaż w wersji 3d taki rysunek dróg, który wskazywałby na różnice w terenie....

Palmus

palmus

Offline kristofulos

  • Newbie
  • Wiadomości: 12
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #17 : Marzec 17, 2006, 10:57:33 »
Ja dodam coś odnośnie programów.

Mieszkam w Gdyni około 110 m.n.p.m. - przynajmniej tak mi się wydawało do tej pory ale wyposażony w Palmax'a GPS i AM zweryfikowałem moją wiedzę dowiadując się z odczytów że mieszkam 143 m.n.p.m. ?
Nie chciałem jej zbytnio wierzyc i sprawdziłem pomiar VISUALGPSce, który utwierddził mnie w przekonaniu że mieszkam 143.5 m.n.p.m - różnice pomiędzy pomiarami na tych programach były max 1 m.

Jakież było moje zdziwienie gdy odpaliłem program GPSTuner i ten z kolei poinformował mnie że znajduje się 113 m.n.p.m. - czyli prawdiłowo z informacjami jakimi dysponowałem od ponad 10 lat :)

Jakie sa wasze spostrzezenia z pracy z tymi programami?


Volcano

  • Gość
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #18 : Czerwiec 30, 2006, 23:06:20 »
Waflo, nie odkryłeś niczego niezwykłego.
Cywilne systemy GPS są tak sprzętowo skonstruowane, żeby nie działać przy prędkościach większych niż (i tu objawia się moja skleroza).
Dzięki czemu nie da się użyć łatwodostępnego sprzętu jako powiedzmy elementu systemu naprowadzania.
Te "odpowiednie" są niedostępne dla zwykłego zjadacza chleba, a obrót nimi (handel) jest ściśle monitorowany.
Twoje 860 km/h widać przekracza parametry "bezpieczne" dla systemu cywilnego.


Offline ajed

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6004
    • Strona prywatna
  • Sprzęt: iPhone 4s, iPad 2
  • VIP Level: 1166
wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #19 : Lipiec 01, 2006, 23:57:17 »
Volcano
A zwróciłeś uwagę, że Waflo pisał swoją wypowiedź rok temu?  :worried:

No i GPS-y działają w samolotach, choć złapanie fixa jest czasem trudne, zwłasza jak nie zrobi się tego zaraz po starcie. Polecam posty Moi o zabawie GPS-em w samolocie, oraz "lotniczy test porównawczy" AM i TT.


Offline Klimer

  • Clubowicz
  • ***
  • Wiadomości: 344
    • http://www.klimer.dkp.pl
  • Sprzęt: Palmax GPS
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #20 : Kwiecień 12, 2007, 18:24:18 »
Waflo, nie odkryłeś niczego niezwykłego.
Cywilne systemy GPS są tak sprzętowo skonstruowane, żeby nie działać przy prędkościach większych niż (i tu objawia się moja skleroza).
Dzięki czemu nie da się użyć łatwodostępnego sprzętu jako powiedzmy elementu systemu naprowadzania.
Te "odpowiednie" są niedostępne dla zwykłego zjadacza chleba, a obrót nimi (handel) jest ściśle monitorowany.
Twoje 860 km/h widać przekracza parametry "bezpieczne" dla systemu cywilnego.



hymm wydaje mi się że jednak można przy takich prędkościach używać GPS

http://eten-users.eu/index.php?showtopic=8129 - tutaj jeden screen

http://eten-users.eu/index.php?showtopic=7583

To nie tablica ogłoszeń!! Ostatni raz bez warna.

Offline CarreraGT

  • Clubowicz
  • ***
  • Wiadomości: 424
  • Porsche Carrera GT - perełka :) CarreraGT ->
    • Moja galeria
  • Sprzęt: W podpisie
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #21 : Grudzień 21, 2007, 13:23:20 »
sorry ze odgrzeje watek

Nad morzem mi wskazywal 0 m.n.p.m ale jak bieglem około 10 km/h

iPhone 4, Mac Mini, iPad

Regulamin poczytaj - to nie tablica ogłoszeń - spokojnie czytalem ;-)

Offline bikekowal

  • Clubowicz
  • ******
  • Wiadomości: 13104
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #22 : Grudzień 21, 2007, 15:01:52 »
sorry ze odgrzeje watek

Nad morzem mi wskazywal 0 m.n.p.m ale jak bieglem około 10 km/h


a gdy stałeś w miejscu ile Ci pokazywał?

Bądźcie realistami, żądajcie niemożliwego...

Offline CarreraGT

  • Clubowicz
  • ***
  • Wiadomości: 424
  • Porsche Carrera GT - perełka :) CarreraGT ->
    • Moja galeria
  • Sprzęt: W podpisie
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #23 : Grudzień 25, 2007, 18:21:58 »
gps Locator sie wachal. Tuz po Fixsie ok 10 - 15 metrow, gdy ruszylem do biegu po plazy i tuz nad falami bylo rowne 0 m

iPhone 4, Mac Mini, iPad

Regulamin poczytaj - to nie tablica ogłoszeń - spokojnie czytalem ;-)

Offline marbed

  • Clubowicz
  • *
  • Wiadomości: 51
    • http://marbed.pl
  • Sprzęt: MIO P560
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #24 : Grudzień 25, 2007, 23:15:18 »
Wysokość n.p.m to wg mojej opinii taki trochę "bajer" w naszych odbiornikach GPS. Dokładność tego parametru nijak ma się do dokładności określenia szerokości i długości geograficznej. Może jeśli ktoś zdobywa Kilimandżaro to zerknie na ekranik aby sprawdzić ile jeszcze tysięcy przed nim  :P


Offline GPS maniak

  • Clubowicz
  • *****
  • Wiadomości: 1383
    • http://gpsmaniak.com
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #25 : Luty 16, 2008, 23:44:11 »
Wysokość n.p.m to wg mojej opinii taki trochę "bajer" w naszych odbiornikach GPS.


Wątek stary jak świat, ale ponieważ zajrzałem gościnnie - oczywiste nieprawdy muszę skorygować  :wink:
Marbed, nie wiem, co masz na myśli pisząc "nasze odbiorniki", ale zapewniam Ciebie, że w "moich odbiornikach" to nie jest bajer  :grin: 
Zobacz: http://gpsmaniak.com/new/gps-altimetr.htm


Offline marbed

  • Clubowicz
  • *
  • Wiadomości: 51
    • http://marbed.pl
  • Sprzęt: MIO P560
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #26 : Luty 17, 2008, 14:27:39 »
Wątek stary jak świat, ale ponieważ zajrzałem gościnnie - oczywiste nieprawdy muszę skorygować  :wink:
Marbed, nie wiem, co masz na myśli pisząc "nasze odbiorniki", ale zapewniam Ciebie, że w "moich odbiornikach" to nie jest bajer  :grin: 
Zobacz: http://gpsmaniak.com/new/gps-altimetr.htm



Określając, że wys. n.p.m. to bajer miałem głównie na myśli przeciętnych posiadaczy odbiornika GPS (mam tutaj głównie na myśli kierowców), dla których ten parametr jest raczej mało istotny. Oczywiście przekazując tą luźną tezę mogłem narazić się takim użytkownikom ja Ty  :wink:

Oczywiście jeśli posiadamy odbiornik z altimetrem i wybieramy się na wspinaczki wysokogórskie niewątpliwie ten parametr nabiera ciut większego znaczenia  :)


Offline xprimo

  • Clubowicz
  • ***
  • Wiadomości: 478
  • Sprzęt: LG G (E975)
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #27 : Luty 17, 2008, 14:37:58 »
A i ja dodam swoje 5 groszy.
Mianowicie w grudniu miałem przyjemność być we Włoszech i byłem na szczycie jakieś górki,  na tabliczce napisane było 1774 m n.p.m.
Wskazania z GB732 (SS III) w programie GPSTuner wyświetlił 1777 czyli zawyżył tylko o 3 metry.


Offline GPS maniak

  • Clubowicz
  • *****
  • Wiadomości: 1383
    • http://gpsmaniak.com
Odp: wysokość w m n.p.m ....
« Odpowiedź #28 : Luty 21, 2008, 00:27:52 »
Mianowicie w grudniu miałem przyjemność być we Włoszech i byłem na szczycie jakieś górki,  na tabliczce napisane było 1774 m n.p.m.


Z reguły na szczytach widać na nieboskłonie 10-11 satelitów. Zatem o dokładność obliczeń raczej nie trudno.
Problemy zaczynają się w dolinach i kotlinkach - zwłaszcza zalesionych. Wówczas człek zaczyna doceniać wartość altimetru - oczywiście jeżeli interesuje go ten parametr. Nawiasem mówiąc - dylematy czy warto inwestować w GPS z altimetrem - powracają jak bumerang: http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=watek&group=pl.rec.gps&tid=9564568