Nawigacja GPS > GPS: turystyka/off road

Biegiem z GPS

(1/2) > >>

numerus:
Wszystkie programy nawigacyjne z którymi się zetknąłem mają dziwną cechę - pokazują właściwie odległość i azymut do waypointu tylko podczas szybkiego ruchu. W momencie, gdy prędkość spadnie poniżej określonego minimum jej licznik pokazuje zero, a namiary do waypointu (odległość i azymut) ulegają zamrożeniu. Uniemożliwia to powolne i precyzyjne dotarcie do punktu, z pełnym wykorzystaniem dokładności GPS. Do celu trzeba zbliżać się bardzo szybko, niemal biegiem, co nie jest proste w trudnym terenie. Jeśli jakaś przeszkoda spowolni nasz ruch lub zatrzymamy się, żeby rozejrzeć się za celem, to trzeba się cofnąć na odległość kilkudziesięciu metrów i znów "się rozpędzić". Czy ktoś wie jaka jest przyczyna tej niedogodności, jak się jej pozbyć tak, żeby można było do celu przybliżać się powoli "małymi krokami" z wykorzystaniem pełnej dokładności PDA+GPS, jak uniknąć zjawiska, że urządzenie wpada w stan dezorientacji, jak tylko zaniknie zdecydowany, szybki ruch.

Moi (Adam Kubicki):
O jakim odbiorniku GPS mówisz?

-=aRBi=-:
Jest to spowodowane niedokładnością wskazań GPS oraz zapobiegająca temu funkcją "StatNav"
Domyślnie funkcja ta jest włączona
Zasada jest prosta
Dla przykładu:
Bez tej funkcji - stojąc w miejscu- w 1 namiarze znajdujesz się w punkcie x,x. W 2 namiarze (wykonanym 2 sek. później) znajdujesz się 5 m na zachód od pomiaru pierwszego (tak jak pisałem jest to spowodowane niedokładnością wskazań). więc GPS pokaże ci że poruszasz sie na zachód z prędkością 2,5 m/s (chociaż w rzeczywistości ciągle stoisz w miejscu).
Na tej zasadzie każdy następny pomiar wprowadza błąd jakiejś prędkości w dowolnym kierunku. w przypadku poruszania się - kierunek i prędkość wskazywane przez GPS jest sumą wektorów twojego faktycznego ruchu i błędu pomiaru, więc im szybciej sie poruszasz tym mniejszy (procentowo) jest błąd pomiaru prędkości i kierunku.

Funkcja StatNav eliminuje idiotyczne wskazania GPS (tzn. pokazywanie błędnego kierunku i prędkości, gdy stoisz lub poruszasz sie wolno) poprzez zamrożenie pozycji jeżeli prędkość spada poniżej pewnej granicy.

Można ja wyłączyć za pomocą programu APLsirf

PS. Jeżeli się mylę, niech mnie ktoś poprawi ;)

numerus:
Wyjaśnienie zjawiska przez aRBi ma swoją logikę ale nie do końca. Rozumiem, że jednostkowy pomiar obarczony jest błędem, ale przecież przy dobrej konstelacji satelitów błąd ten nie przekracza ustalonych granic. Gdyby moja pozycja nie była zamrażana to pomimo błędów mógłbym "kręcić się" wokół celu z dokładnością powiedzmy 10m. Jeśli natomiast pozycja jest zamrażana przy spadku prędkości, to w momencie, gdy zwolnię np. 40m przed celem odbiornik traci zdolność doprowadzenia mnie bliżej. A więc praktyczny skutek jest o wiele gorszy. Muszę znów się oddalić i rozpędzić, co w trudnum terenie nie zawsze jest możliwe. Jest zresztą bardzo irytujące, bo czasami wymaga kilku takich iteracji. Na osobach postronnych, obserwujących takie precyzyjne szukanie celu robi to wrażenie komicznego uganiania się za cieniem.
Co do APLSirf to słyszałem o tym programie. Ale czytałem również na forum rozpaczliwą relację klubowicza, który użył tego programu, po czym wyłączyła mu się na stałe funkcja GPS. Czy ten program jest więc bezpieczny, bo z powyższej relacji wynikało, że skutki jego użycia mogą być bardzo destrukcyjne?

GPS maniak:

--- Cytat: "numerus" ---Do celu trzeba zbliżać się bardzo szybko, niemal biegiem, co nie jest proste w trudnym terenie......
--- Koniec cytatu ---

Nie chodzę w trudnym terenie z pocketem, bo do tego celu służy turystyczny GPS  :wink:  
A on podczas bardzo mozolnych i baaardzo powolnych (!!!) podejść pod wzniesienia zachowuje się jak trzeba. Zapewniam, że pod górę nie biegam  :lol:

Nie widzę powodu, żeby GPS w PDA zachowywał się inaczej niż odbiornik turystyczny. No chyba że:
- to SiRF III z załączoną funkcją Static Navigation - wspomniał o tym aRBI.  Jeżeli masz SiRFa wyłącz Static Navigation. To powinno pomóc.
- jest to soft samochodowy z włączoną opcją przyciągania do drogi. To też może trochę narozrabiać.
 

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej