Jak wysyłać Toshibę G900 na gwarancję?Obszerny poradnik dla wszystkich tych, których czeka serwis tośki. Postaram się krok po kroku opisać co należy zrobić, aby bezproblemowo wysłać toshibę na serwis, bez obaw o niedopatrzenia. Poradnik jest pisany na podstawie moich osobistych doświadczeń, dlatego należy zwrócić uwagę iż niektóre czynności/dane mogą się u Was różnić. Również czas naprawy jest podany orientacyjnie.
Za wszelkie czynności związane z serwisowaniem naszego urządzenia warto wziąć się "na spokojnie" wieczorem, tak, żeby następnego dnia kurier bezproblemowo odebrał od nas paczkę. Kurierzy zazwyczaj funkcjonują w dni robocze, warto o tym pamiętać!
Gotowi? No to - zaczynamy!
I. Przygotowanie Toshiby.Pierwsze, od czego powinniśmy zacząć po wykryciu usterki jest wgranie oryginalnego romu (opis wgrywania romu
TUTAJ), jeśli mieliśmy zainstalowany inny niż standardowy (czyli np. 6.1 lub 6.5). Oryginał (windows mobile prof 6.0) oznaczony jest 3.06 BAI lub 3.07 BAI. Na forum są dostępne w/w romy, dla ułatwienia podaję linki do tematów:
http://pdaclub.pl/forum/index.php?topic=111613.0http://pdaclub.pl/forum/index.php?topic=97528.0UWAGA: Na podstawie doświadczeń różnych ludzi, którzy na serwis tosię wysyłali wynika, że wersja oprogramowania nie jest przez serwisantów sprawdzana. Dlatego można w wyjątkowych sytuacjach pokusić się o wysłanie urządzenia z nieoryginalnym romem, np. jeśli padło złącze usb. Jednak pamiętaj, że robisz to na własną odpowiedzialność i możesz, jeśli będziesz miał pecha, w najgorszym przypadku otrzymać sprzęt nienaprawiony z powrotem, wraz z anulowaną gwarancją. Dla "świętego spokoju" tak jak podałem, zaczynamy od wgrania oryginalnego softu.
W pierwszym kroku warto też przyjrzeć się Toshibie, może przy okazji znajdą się inne wady, które dotąd pomijałeś, a warto by było takowe usterki naprawić? Np. problemy z połączeniem GPRS, 3G?
PAMIĘTAJ: Uszkodzenie mechaniczne typu zdarta obudowa, porysowany/rozlany wyświetlacz, czy zalanie telefonu w żadnym wypadku nie jest podstwą do rozszczeń gwarancyjnych, serwis na pewno takich usterek nie naprawi (jak już, to z dobrej woli przy okazji wymiany innych popsutych części).
II. Zabieramy się za niezbędne papierki.Pierwsze dwa powinniśmy mieć na miejscu, w domu, w dokumentacji związanej z toshibą. Są to:
a) Gwarancja (mała karteczka, rozmiarów ok 1/4 kartki a4, zawierająca postanowienia gwarancyjne wypisane drobnym maczkiem, oraz wszelkie rubryki na adnotacje serwisanta). Gdy gwarancja się zawieruszy, to jeszcze nie koniec świata, można wysłać bez niej - najważniejszy jest podpunkt "b", czyli:
b) Oryginał faktury, tudzież paragon
Jeśli jesteśmy w posiadaniu skanera, warto przed wysyłką zrobić ksero w/w dokumentów. Dlaczego? Jeśli paczka zaginie, to mamy dodatkową podstawę do wszelkich rozszczeń. Moje prywatne doświadczenia pokazują, że warto robić ksero najważniejszych dla nas dokumentów zawsze (chociażby dlatego, że niektóre paragony po trzech miesiącach bledną zupełnie, nawet nie narażone na promienie słoneczne).
Mamy już dwie najważniesze rzeczy z tzw. "papierków", teraz kolej na następny, czyli druk serwisowy. Jeszcze zanim zaczniemy wypełnianie tego świstka, to warto napisać coś o samym serwisie. A jest nim dla Toshiby w Polsce firma CCS (
http://www.ccsonline.pl/ ) mieszcząca się w Warszawie, do której nasz sprzęt wysyłamy bezpłatnym kurierem (jak "ugryźć" kuriera - o tym nieco dalej). Wszelkie informacje na temat wysyłanej do nich tosi firma ta czerpie z tego dokumentu:
c) Formularz zgłoszenia do naprawy -
http://www.ccs-serwis.com.pl/test/druk.phpMusimy teraz wypełnić po kolei większość rubryczek:1. Na samej górze wpisujemy dzisiejszą datę;
2. Druga sekcja jest podzielona na dwie części: Zgłaszający i Klient. Jest tak dlatego, że druk serwisowy jest przystosowany również dla firm pośredniczących w postępowaniu gwarancyjnym. My wypełniamy tylko sekcję "Klient";
3. Kolejna część, to dane dotyczące operatora i rodzaju problemu. W przypadku operatora, jeśli nasz smartphone nie ma simlocka, to zaznaczamy tą opcję bez względu na to, z jakiej karty sim na nim korzystamy. Jeśli simlock jest na Play, zaznaczamy tą opcję. Z kolei "Tytuł" to w przypadku typowej naprawy sprzętu: Gwarancja;
4. Następna sekcja, to informacje o sprzęcie. Tutaj kolejno wpisujemy producenta, model itd. tak jak na obrazku poniżej:
Numer IMEI naszego urządzenia znajdziemy w dwóch miejscach - na naklejce z boku fabrycznego pudełka oraz na naklejce pod baterią w smartfonie.
W rubryce "uszkodzenia mechaniczne" wpisujemy zgodnie ze stanem faktycznym wszelkie zarysowania, ubytki. Jest to o tyle ważne, że jeśli sprzęt wróci z gwarnacji "w kawałkach" przeorany gwoździem, to mamy podkładkę do pertraktacji z serwisem. Jeśli nasza tosia to "nówka sztuka" wpisujemy: brak jakichkolwiek uszkodzeń mechanicznych.
5. W sekcji Załączono kolejno zaznaczamy to, co dostarczamy wraz z naszą G900. I tutaj istotne jest:
a) Jeśli nie mamy problemów z ładowarką, to jej nie wysyłamy;
b) Baterię warto dołączyć, lecz koniecznie wpisujemy w rubrykę "inne" jej numer seryjny;
c) Karta gwarancyjna oraz dowód zakupu to pozycje obowiązkowe;
d) Wszystko inne, co załączamy dopisujemy w rubryce "inne"
UWAGA: Jeśli uszkodzenie nie dotyczy peryferiów, to nie trzeba wysyłać do serwisu słuchawek, ładowarki, karty pamięci, rysika, książeczek, płyt cd itd.
6. Powoli dochodzimy do końca formalności, teraz czas na sekcję z opisem usterki. Tutaj staramy się jak najbardziej klarownie przekazać co nie działa, warto też zaznaczyć że zarówno soft reset jak i hard reset nie rozwiązuje tych problemów.
7. Na samym końcu zaznaczamy rodzaj usterki: ciągła lub okresowa. Zazwyczaj usterki są "ciągłe". Przy "zgoda na naprawę do 200pln" zaznaczamy "nie" - i tak serwis w razie czego informuje nas o wszelkich usterkach, które nie są objęte gwarancją.
Dotarliśmy do końca, teraz już tylko pozostaje wydrukować formularz. Klikamy na "Drukuj", wyskoczy nam okienko związane z drukowaniem. Zaznaczamy w nim liczbę kopii: 2 (jedna pójdzie do serwisu, druga zostaje u nas). Po wydrukowaniu podpisujemy się czytelnie na samym dole pod "Akceptuję warunki naprawy" i nie zapominamy o dacie.
III. PaczuszkaZanim zamówimy kuriera, warto przygotować paczkę. Ważna uwaga: oryginalne pudełko z toshiby wykorzystujemy w ostateczności. Jeśli mamy jakieś małe, w sam raz pasujące na tosię pudełko, to pakujemy do niego wszystko. Zasada pakowania jest prosta: jak najwięcej pianek, folii bąbelkowych lub innych przydatnych amortyzujących upadki paczuszki wypełniaczy. Dlaczego? Kiedyś wysyłałem na serwis komputer, którego z braku czasu serwis odpowiednio nie zabezpieczył. Po powrocie komputer wyglądał, jakby tuzin dresów walił weń pałkami baseballowymi i to przez cały dzień. To nauczyło mine ostrożności z kurierami
Tak więc tosię owijamy folią bąbelkową lub zwykłą folią (moze być taka na śmieci). To samo robimy z baterią. Dno pudełka również ścielimy gęsto tego typu wypełniaczami. Wkładamy urządzenie, na to kolejną warstwę wypełniaczy, oraz na samą górę wszystkie papiery (oryginały faktury, gwarancji, oraz podpisane zgłoszenie serwisowe). Pudełko zamykamy i wszystkie jego brzegi oklejamy taśmą klejącą. W ten sposób przygotowaną paczuszkę mierzymy (długość, wysokość, głębokość), gdyż będzie to potrzebne przy wypełnianiu listu przewozowego.
IV. KurierUWAGA: Kurier jest bezpłatny! Nie musimy płacić ani grosza zarówno przy wysyłce, jak i odbiorze urządzenia.
Firmą kurierską współpracującą z CCS jest DHL. Do zamówienia kuriera niezbędna będzie rejestracja na jego stronie. W tym celu przechodzimy na:
http://www.dhl.com.pl/zamowkuriera/Najpierw rejestrujemy nowe konto, o ile jeszcze takowego u dhla nie posiadamy (przycisk "zarejestruj się" na środku strony). W formularzu wypełniamy nasze dane osobowe, oczywiście zgodnie z prawdą (kurier jakoś musi do nas trafić), we wszystkich polach oznaczonych gwiazdkami. Dokonujemy wszelkich niezbędnych potwierdzeń, i gdy mamy już konto, logujemy się na stronie, do której link podałem już wyżej.
Wypełniamy wirtualny list przewozowy - wszystko jest tak intuicyjne, że nie będę tutaj tłumaczył kolejnych kroków. Jedynie warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
- już na pierwszej stronie zaznaczamy, że płatnikiem jest "odbiorca";
- po wypełnieniu nie musimy niczego drukować, list przewozowy będzie miał kurier
- typ usługi, jaki wybieramy to: "PRZESYŁKA KRAJOWA z dostawą do końca dnia roboczego"
- zaznaczamy opcję "ubezpieczenie" i wpisujemy coś ok. 1000zł
- tuż przed zatwierdzeniem zlecenia wybieramy sobie dzień i godzinę przyjazdu kuriera taki, jaki jest dla nas najwygodniejszy
UWAGA: Gdy kurier będzie od nas odbierał paczkę, prosimy żeby w uwagach dopisał "1szt smartphone toshiba g900" - to wymóg firmy ccs, w razie gdyby z paczką coś się stało i trzeba było wypłacić ubezpieczenie.
UWAGA: Prosimy kuriera o nalepienie na paczkę znaczka "uwaga szkło". Płaci za to odbiorca, nawet jest taka sugestia na stronie ccs.
V. Czekamy na serwis.Kurier zabrał nam sprzęt, jednak my możemy cały czas mieć pod kontrolą to, co się z nim dzieje. Pierwszą sprawą jest możliwość sprawdzenia na stronie dhl informacji, gdzie jest nasza paczka. Przechodzimy pod adres:
http://www.dhl.com.pl/sledzenieprzesylkikrajowej/szukaj.aspx?t=0I w polu numer przesyłki wpisujemy nasz numer listu przewozowego, po czym klikamy na szukaj.
UWAGA: Informacje na temat paczki nie są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Na ogół lista czynności pojawia się kolejnego dnia rano!
Po dostarczeniu do CCS paczki, mamy możliwość sprawdzenia na jakim etapie naprawy znajduje się nasze urządzenie. Ponownie wykorzystujemy nasz numer listu przewozowego (można zamiennie z numerem IMEI), tym razem na stronie CCS:
http://www.ccs-serwis.com.pl/aa_status_param.phpJeśli coś jest dla nas niejasne, możemy zadzwonić pod numer serwisu, podany na stronach ccs. To wszystko, co jest dla nas dostępne w tym momencie.
UWAGA: CCS nie rejestruje paczek od razu, czasem trzeba nieco poczekać, w moim przypadku było to kilka dni.
VI. PodsumwaniePrzybliżony czas wykonywania czynności związanych z serwisem:
Załatwianie "papierologii" - 15min.
Przygotowanie paczki - 10 min
Czynności związane z kurierem - 10 min.
Czas oczekiwania na kuriera - ok 1 dzień
Dostarczenie paczki do CCS - na następny dzień po wysłaniu
Oczekiwanie na rejestrację serwisu w CCS - 3 dni
Serwis - 7 dni
Oczekiwanie na powrót urządzenia z serwisu - 3 dni (zahaczyło o weekend)
Całkowity czas trwania serwisu u mnie =
14 dni Przy odbiorze paczki, można ją rozpakować i sprawdzić, czy wszystko z urządzeniem jest w porządku, kurier musi zaczekać. Jeśli wszystko działa i toshiba wróciła z wszystkimi częściami i bez dodatkowych zarysowań, to możesz już cieszyć się swoim smartphone na nowo
W razie komplikacji - spisuje się protokół.
Życzę wszystkim samych pomyślnych i szybkich serwisów, mam nadzieję, że ten poradnik pomoże Wam szybko i bezboleśnie przebrnąć przez cały proces serwisowania Tośki!
Zezwalam na kopiowanie powyższego poradnika, jedynie z wyraźną, wytłuszoną adnotacją o źródle pochodzenia i z bezpośrednim linkiem do strony na forum pdaclub!