wersje testowe - dyskusja testerów (było: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy)

  • 384 Odpowiedzi
  • 80337 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 16, 2008, 16:20:42 »
... Producenci modułów GPS do nawigacji dopiero zaczynają zwiększać częstotliwość odczytu modułów, bo wcześniej nie było takiej potrzeby, ze względu na urządzenia PDA/PNA.
Robią to od trzech lat.

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 17, 2008, 16:32:23 »
Naprawdę nie widzę problemu aby był na rynku sprzęt, który można nabyć w kiosku z gazetami, jakąś chińszczyznę za psie pieniądze i sprzęt drogi i profesjonalny o wysokich parametrach. I niech sobie tańszy sprzęt odczytuje co 2sek, a droższy co 0,1sek. jaki problem?. Dywagacje na temat ile mocy obliczeniowej zjada grafika i to nie tylko w kieszonkowcach, ale w każdym kompie, są chyba niepotrzebne - baaardzo dużo i coraz więcej i to wyznacza głównie  jakość każdego kompa. Zupełnie bym się nie martwił dodatkową robotą dla procesora w związku ze zwiększeniem (kilkukrotnym) zczytywania satelit. Może bateria jedynie nieco wcześniej przysiadać, ale zasilanie, to odrębny temat i pięta achillesowa każdego urządzenia przenośnego.

Z ciekawością przeczytałem, że istnieją już możliwości podawania danych z modułu GPS częściej niż 1sek. Muszę pokopać w necie w tym temacie z ciekawości. To by było piękne. Dołożyłbym do tego ograniczenia programowe związane z przyspieszeniem dodatnim i ujemnym i myślę, że byłoby o niebo lepiej. Mam na myśli ograniczenia programowe eliminujące chwilowe błędy w odczycie położenia. Czyli wskaźnik nie może przeskoczyć w jednej chwili z ulice na ulicę, bo by to oznaczało, że właściciel GPS dysponuje pojazdem kosmicznym, który nie ma masy. Taka sytuacje jest możliwa tylko wtedy kiedy wartość przyspieszenia ujemnego spada nagle do zera z np 100km/h kiedy na drodze wyrośnie nam mur, czego nikomu nie życzę. Zostawiłbym granice przyspieszenia dodatniego na poziomie najszybszych pojazdów czyli np 4-5sek do 100km/h no i w drugą stronę przy wartości ujemnej wartość występujące przy hamowaniu. Jeśli nawet początkowe wskazanie położenia było błędne, to kilkukrotne potwierdzenie lub zaprzeczenie na 1sek możne to skorygować lub pozostać w dotychczasowym miejscu, a nie myszkować.
Szczerze mówiąc, nie wiem co daje ustawienie w AM częstotliwości (czy częstości jak woli emisiu) większej niż 1sek, jeśli z modułu GPS do AM wysyła dane w reżimie 1sek. Domyślnie miałem ustawione na 0,5sek i tego nie ruszam
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2008, 16:34:04 wysłana przez QMPEL »

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 17, 2008, 17:50:15 »
Szczerze mówiąc, nie wiem co daje ustawienie w AM częstotliwości (czy częstości jak woli emisiu) większej niż 1sek, jeśli z modułu GPS do AM wysyła dane w reżimie 1sek. Domyślnie miałem ustawione na 0,5sek i tego nie ruszam

A czemu zakładasz, że moduł wysyła dane tylko co sekundę? Przykładowo: według danych katalogowych wbudowany w smartfony HP odbiornik Conexant (model sprzed dwóch lat) wysyła dane przy prędkości 57600 (a w zasadzie może być odpytany przez program zewnętrzny) co: 0,1s ; 0,125s ; 0,2s ; 0,25s ; 0,5s ; 0,75s ; 1s ; 1,25s...., i wyższe czasy. Zainstalowany fabrycznie OEM-owy TT6 odczytuje odbiornik gps co 0,2s.

*

Offline voyager

  • **
  • 120
  • Płeć: Mężczyzna
  • Hey! It compiles! Ship it!
  • Sprzęt: MIO P560 +AM 6.11e  PL ; TF101; i8260 + AM 1.4.2
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpień 17, 2008, 19:03:48 »
Z ciekawością przeczytałem, że istnieją już możliwości podawania danych z modułu GPS częściej niż 1sek. Muszę pokopać w necie w tym temacie z ciekawości. To by było piękne. Dołożyłbym do tego ograniczenia programowe związane z przyspieszeniem dodatnim i ujemnym i myślę, że byłoby o niebo lepiej. Mam na myśli ograniczenia programowe eliminujące chwilowe błędy w odczycie położenia. Czyli wskaźnik nie może przeskoczyć w jednej chwili z

Chwilowe błędy w odczycie położenia spowodowane są głownie problemami technicznymi związanymi z dekodowaniem sygnału GPS, który dla odbiornika jest znacznie poniżej szumów. Takie sygnały dekoduje się nieco inaczej niż znane z radia czy TV. Można zrobić sobie fajne doświadczenie wyłączając tzw. statyczną nawigacje w odbiorniku SiRF (SiRF setup) i pozostawiwszy na parapecie (co by jakiś sygnał był łapalny) zapisać sobie taki ślad.

Szczerze mówiąc, nie wiem co daje ustawienie w AM częstotliwości (czy częstości jak woli emisiu) większej niż 1sek, jeśli z modułu GPS do AM wysyła dane w reżimie 1sek. Domyślnie miałem ustawione na 0,5sek i tego nie ruszam
Czy ty naprawdę  :shock: nie widzisz różnicy pomiędzy  częstością i częstotliwością?

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpień 17, 2008, 19:36:29 »
Cytat: voyager
Czy ty naprawdę  :shock: nie widzisz różnicy pomiędzy  częstością i częstotliwością?

To może zamiast tak się dziwić wyjaśnisz koledze różnicę?
Ja też się chętnie douczę, bo dla mnie częstość to pojęcie ze statystyki ( prawdopodobieństwo a posteriori)
i nie bardzo kojarzę różnicę między częstotliwością 2Hz a częstoscią 'co 0.5s'.

EDIT:
Doczytałem, że Twoim zdaniem "To różnica mniej więcej jak między koniem, a koniakiem."
i tym bardziej jestem ciekaw, bo przy okazji poznamy również różnicę między mądrością a mędrkowaniem  :mrgreen:
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2008, 20:08:07 wysłana przez nocnyMarek »
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpień 17, 2008, 20:19:38 »
Język który tu obowiązuje to slang daleki od ścisłe fachowego nazewnictwa. Mnie w sprawach związanych z elektrycznością i elektroniką bardziej pasuje częstotliwość, ale bez względu na to jakiego terminu używasz i tak nic nie tracisz w moich oczach i mam nadzieję że ja też w twoich. Wiemy o co chodzi i to jest ważne. Gdybyśmy się widzieli to jeszcze gesty rąk poszły by w ruch pewnie.  :proud:

No to dla mnie ciekawostka i nowość co piszesz emisiu o "częstości" w istniejących urządzeniach i to od dawna. Jeśli znajdzie się potwierdzenie tego co piszesz to niepotrzebnie aż tyle się nawpisywałem. Na razie nie przeczę i nie zgadzam się. Poczekajmy na inne glosy w tej sprawie.

No myślę, że jest to sytuacja doświadczenia z oknem, gdzie raczej powinien się pojawić komunikat o błędzie odczytu, czy słabym sygnale GPS, a nie przyjąć za prawidłowe wytyczenie dziwnego śladu. Dobry program nie powinien tego robić. To oczywiste, ze horyzont z rozmieszczonymi satelitami nie może być z jednej strony, bo jak niby nawet najlepsza antena ma wyliczyć położenie? Nie jest powiedziane ze GPS ma działać w każdych warunkach, przy złej propagacji, wietrze słonecznym, w tunelu, czy w domu, odbicia fal od budynków itp. Chwilowe niedomogi techniczne, nie mogą powodować wariowania śladu i położenia.

A tak z ciekawości, to na czym polega wg ciebie inność dekodowania sygnału GPS od RTV ? Z tego co wiem, to informacja zdekodowana zawiera "przedstawienie" się konkretnego satelity i jego położenie, co nie waży tyle co encyklopedia, natomiast pozycjonowanie odbiornika GPS wynika z różnicy wartości samego sygnału radiowego jako takiego, a właściwie jego drodze w czasie ze wszystkich widocznych satelit zliczanego w jednostce czasowej. Im ich więcej satelit przeciwstawnej pozycji tym lepiej dla precyzji. Czy się mylę? Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2008, 21:31:53 wysłana przez QMPEL »

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpień 17, 2008, 20:44:55 »
A czemu zakładasz, że moduł wysyła dane tylko co sekundę?

Może dlatego, że najbardziej popularny na rynku SirfStar tak wysyła? :P

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpień 17, 2008, 20:53:28 »
A czemu zakładasz, że moduł wysyła dane tylko co sekundę?

Może dlatego, że najbardziej popularny na rynku SirfStar tak wysyła? :P

OK ale coś na poparcie proszę

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:08:41 »
Szukajcie, a znajdziecie  :E Najłatwiej w specyfikacji...

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:22:35 »
Szukajcie, a znajdziecie  :E Najłatwiej w specyfikacji...

Znalazłem pierwszą lepszą specyfikację i :

# Chipset : Sirf Star III
# Częstotliwość : L1, 1575.42 MHz,
# Częstotliwość 1575.42MHz
# Kanały :20 kanałów
# Czułość : -159 dBm
# Wewnętrzny zegar RTC (Real Time Clock)
# Obsługa NMEA-0183 V3.0 (GGA, GSA, GSV, RMC, VTG)
# Zapewnia wsparcie dla SBAS (WAAS, EGNOS)
# Datowanie : WGS-84

Czas do pierwszego namiaru (TTFF):
# Zimny Start: 42 sek.
# Ciepły Start: 38 sek.
# Gorący Start: 1 sek.
# Odzyskanie namiaru: < 0.1 sek.
# Odświeżanie pozycji: co 1 sek.

Walory dynamiczne :
# Wysokość : 18,000 m
# Prędkość : 515 m/s
# Przyspieszenie : 4g
# Czas : 100ns zsynchronizowany z czasem GPS

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:24:32 »
A ja przejżałem specyfikacje od układów:
SiRFSoft
GSW3
GSW2x
SiRFXTracX
SiRFInstantFix
i wynika z niej, że jest to po prostu wartość programowalna.
Nawet jak układ wewnętrznie aktualizuje sobie dane np. co 1 sek. lub co 2 sek. (to tez jest programowalne), to my im częściej odczytamy dane z układu będziemy mieli dokładniejsza pozycję.
Bo jeśli akurat nastąpi wyznaczenie pozycji przez układ, a my dokonaliśmy odczytu akurat 0,01 sekundy wcześniej to następny odczyt mamy za 0,99 sekundy co powoduje skumulowanie błędu. Producent zaleca więc jak najczęstszy odczyt pozycji. Od i cała tajemnica.

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:29:34 »
A ja przejżałem specyfikacje od układów:
SiRFSoft
GSW3
GSW2x
SiRFXTracX
SiRFInstantFix
i wynika z niej, że jest to po prostu wartość programowalna.
Nawet jak układ wewnętrznie aktualizuje sobie dane np. co 1 sek. lub co 2 sek. (to tez jest programowalne), to my im częściej odczytamy dane z układu będziemy mieli dokładniejsza pozycję.
Bo jeśli akurat nastąpi wyznaczenie pozycji przez układ, a my dokonaliśmy odczytu akurat 0,01 sekundy wcześniej to następny odczyt mamy za 0,99 sekundy co powoduje skumulowanie błędu. Producent zaleca więc jak najczęstszy odczyt pozycji. Od i cała tajemnica.

Niestety nie przekonałeś mnie.

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:34:52 »
....
# Odświeżanie pozycji: co 1 sek.

Już od modelu SiRFstarII GSC2x Single Chip jest to wartość maksymalna podawana jako: Max update rate 1 Hz.
Napisane: Sierpień 17, 2008, 21:29:42
Niestety nie przekonałeś mnie.

A niby do czego ja mam Cie przekonywać??? Poczytaj sobie dokumentację do "GSCi-5000 Autonomous Evaluation Kit",  i do "SDK" - polecam.

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:35:31 »
1 Hz = 1 / (1 s) = 1 s-1

Chyba straciliśmy wątek. Ja próbuje od was wyciagnąć wiedzę, czy istnieja na rynku GPSy potrafiące ODŚWIEŻYĆ pozycje częściej niż 1sek
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2008, 21:37:39 wysłana przez QMPEL »

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:40:25 »
Jeśli, jak sam piszesz 1 Hz to jest Max update rate ,
to jakim cudem chcesz uzyskać wiekszą częstotliwość odswieżania pozycji?
Napisane: 17-08-2008, 21:38:50
Cytat: QMPEL
Ja próbuje od was wyciagnąć wiedzę, czy istnieja na rynku GPSy potrafiące ODŚWIEŻYĆ pozycje częściej niż 1sek
Tak, GPS-y na chipsetach MTK mają max częstotliwość 5Hz.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #45 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:47:23 »
Jeśli, jak sam piszesz 1 Hz to jest Max update rate ,
to jakim cudem chcesz uzyskać wiekszą częstotliwość odswieżania pozycji?
Napisane: 17-08-2008, 21:38:50
Cytat: QMPEL
Ja próbuje od was wyciagnąć wiedzę, czy istnieja na rynku GPSy potrafiące ODŚWIEŻYĆ pozycje częściej niż 1sek
Tak, GPS-y na chipsetach MTK mają max częstotliwość 5Hz.

No w końcu jakaś informacja sensowna. Natomiast nie chcę wydobyć większej częstotliwości z czegoś co chodzi co 1sek, chyba, ze za pomocą protezy dzielącej liczbę satelit np na 2 i podawanie pozycji co 0,5s, to koledzy twierdzą, że u nich to od długiego czasu hula na większej częstotliwości na Sirf Star
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2008, 21:52:04 wysłana przez QMPEL »

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #46 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:48:32 »
Marek - tak, SS mogą zaktualizować pozycje nie częściej co sekundę, ale mnie zainteresował ten watek z dokumentacji o minimalizacji błędu - dlatego zalecają częstszy odczyt. I właśnie to IMHO ustawia się w AM.

EDIT:
Dla układu SiRF Instant GSCi-5000 jest to 0,5 sekundy.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2008, 21:54:57 wysłana przez emisiu »

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #47 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:54:38 »
Marek - tak, SS mogą zaktualizować pozycje nie częściej co sekundę, ale mnie zainteresował ten watek z dokumentacji o minimalizacji błędu - dlatego zalecają częstszy odczyt. I właśnie to IMHO ustawia się w AM.

OK, powiedzmy że się nie zrozumieliśmy

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #48 dnia: Sierpień 17, 2008, 21:57:36 »
Ale czego nie rozumiesz? Ja teraz pisze o częstotliwości odczytu danych z modułu GPS przez aplikacje, a nie o częstotliwości uaktualniania pozycji przez moduł gps.

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #49 dnia: Sierpień 17, 2008, 22:08:25 »
Ma to jakiś sens, ale zauważ, że przy prostym algorytmie (odczyt=pozycja) to pogorszy płynność ruchu,
przy 2HZ będziemy mieć odczyty: X X Y Y Z Z ... przy 5Hz X X X X X Y Y Y Y Y Z Z Z Z Z ...  
i jak tu aproksymować ruch kursora na ekranie?
Program musiałby wiedzieć który odczyt jest stary, a który już nowy ...to da się zrobić,
bo sekwencjach NMEA podawany jest też czas, czyli algorytm musiałby dodatkowo sprawdzać i ten parametr.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #50 dnia: Sierpień 17, 2008, 22:13:45 »
Ale czego nie rozumiesz? Ja teraz pisze o częstotliwości odczytu danych z modułu GPS przez aplikacje, a nie o częstotliwości uaktualniania pozycji przez moduł gps.

No wydaje mi się, ze nie o tym pisałeś. Dla mnie z logicznego punktu widzenia, czytanie danych częściej niż 1s nie ma sensu, jeśli moduł GPS pracuje co 1s, ale mogę się mylić. Naprawdę nie ma sensu dalej dywagować.
Przeleciałem kilka specyfikacji z MTK i wszędzie było odświeżanie pozycji co 1s. Może jakiś końkretny model pamiętacie? Jeśli jest tak jak pisze NM to już lecę do sklepu.

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #51 dnia: Sierpień 17, 2008, 22:23:05 »
Ale czy ustalenie pozycji przez moduł programu odpowiedzialny za odczyt danych z gps-u, musi się przekładać od razu na zmianę pozycji kursora na mapie? Ja myślę, że to mogą być dwa niezależne procesy (watki programu) zupełnie ze sobą niezsynchronizowane. I podejrzewam, że ten pierwszy ma znacznie wyższy priorytet.
Napisane: Sierpień 17, 2008, 22:16:16
No wydaje mi się, ze nie o tym pisałeś. Dla mnie z logicznego punktu widzenia, czytanie danych częściej niż 1s nie ma sensu, jeśli moduł GPS pracuje co 1s, ale mogę się mylić. Naprawdę nie ma sensu dalej dywagować.

Dam Ci taki przykład: spoglądasz na zegarek z cyfrowym wyświetlaniem na którym zasłonięto minuty i widać tylko godziny. I teraz zerkasz na niego raz na kwadrans lub zerkasz na niego raz na minute. W którym przypadku  dokładniej określisz, że właśnie zmieniła się godzina na kolejną?

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #52 dnia: Sierpień 17, 2008, 22:48:47 »
Ma to jakiś sens, ale zauważ, że przy prostym algorytmie (odczyt=pozycja) to pogorszy płynność ruchu,
przy 2HZ będziemy mieć odczyty: X X Y Y Z Z ... przy 5Hz X X X X X Y Y Y Y Y Z Z Z Z Z ...  
i jak tu aproksymować ruch kursora na ekranie?
Program musiałby wiedzieć który odczyt jest stary, a który już nowy ...to da się zrobić,
bo sekwencjach NMEA podawany jest też czas, czyli algorytm musiałby dodatkowo sprawdzać i ten parametr.

też sądzę, że czas jest tu kluczowy. Działając jedynie wyobraźnią sądzę, że to poprawi płynność i precyzję i o to właśnie trawa dyskusja w tym wątku. Ja twierdzę, że tak będzie, ale są i zdania na nie.

Oj chyba nie załapałem i muszę dopisać. Myślę że nic się nie zmienia, cały czas będzie XYZ tyle, że w xHz
Napisane: Sierpień 17, 2008, 22:28:01
Ale czy ustalenie pozycji przez moduł programu odpowiedzialny za odczyt danych z gps-u, musi się przekładać od razu na zmianę pozycji kursora na mapie? Ja myślę, że to mogą być dwa niezależne procesy (watki programu) zupełnie ze sobą niezsynchronizowane. I podejrzewam, że ten pierwszy ma znacznie wyższy priorytet.
Napisane: Sierpień 17, 2008, 22:16:16
No wydaje mi się, ze nie o tym pisałeś. Dla mnie z logicznego punktu widzenia, czytanie danych częściej niż 1s nie ma sensu, jeśli moduł GPS pracuje co 1s, ale mogę się mylić. Naprawdę nie ma sensu dalej dywagować.

Dam Ci taki przykład: spoglądasz na zegarek z cyfrowym wyświetlaniem na którym zasłonięto minuty i widać tylko godziny. I teraz zerkasz na niego raz na kwadrans lub zerkasz na niego raz na minute. W którym przypadku  dokładniej określisz, że właśnie zmieniła się godzina na kolejną?

No właśnie myślę, że dane z GPS zawsze powinny się przekładać na pozycję samochodzika. O to właśnie mi chodzi.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2008, 23:23:43 wysłana przez QMPEL »

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #53 dnia: Sierpień 17, 2008, 22:56:59 »
Ale to nie takie proste, trzeba brać po uwagę takie czynniki jak: błędy odczytu gps i błędy map. Od pozycji podanej przez odbiornik do aktualnej pozycji na mapie to jednak daleka droga.

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #54 dnia: Sierpień 17, 2008, 23:09:25 »
Ale to nie takie proste, trzeba brać po uwagę takie czynniki jak: błędy odczytu gps i błędy map. Od pozycji podanej przez odbiornik do aktualnej pozycji na mapie to jednak daleka droga.

emisiu, to wszystko już jest rozwiązane i rozwijane dalej. Mnie chodzi o wywalenie maksymalnie wszystkiego z programu, co ingeruje w rzeczywista pozycję i w konsekwencji zmula i fałszuje pozycje. W sumie nie wiem co tu rozumieć.
Napisane: Sierpień 17, 2008, 23:06:29
NocnyMarku, który z modeli MTK działa na 5Hz odświeżania pozycji?
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2008, 23:17:03 wysłana przez QMPEL »

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #55 dnia: Sierpień 17, 2008, 23:19:03 »
A tak konkretnie to co byś proponował wywalić?

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpień 17, 2008, 23:54:53 »
Cytat: QMPEL
który z modeli MTK działa na 5Hz odświeżania pozycji?
Oficjalnie np. ten: http://www.transystem.com.tw/p-gps-iblue737-5hz.htm
ale inne (nie wiem czy wszystkie) też (bo chipset jest ten sam)
tylko trzeba skorzystać z alternatywnego oprogramowania
(GPSview -sterujacego parametrami GPS).
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #57 dnia: Sierpień 18, 2008, 00:05:16 »
Heh.., SS (niektóre) też można przestawić alternatywnym oprogramowaniem na szybsze odświeżanie pozycji. Ta jedna sekunda to chyba jakieś militarne ograniczenie programowe (co by se pershinga w stodole nie zmajstrować).  :smile:

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #58 dnia: Sierpień 18, 2008, 01:29:17 »
Heh.., SS (niektóre) też można przestawić alternatywnym oprogramowaniem na szybsze odświeżanie pozycji. Ta jedna sekunda to chyba jakieś militarne ograniczenie programowe (co by se pershinga w stodole nie zmajstrować).  :smile:

A mógłbyś trochę szerzej w tym temacie.
Napisane: Sierpień 18, 2008, 01:25:02
Cytat: QMPEL
który z modeli MTK działa na 5Hz odświeżania pozycji?
Oficjalnie np. ten: http://www.transystem.com.tw/p-gps-iblue737-5hz.htm

Śliczne dzięki. Wygląda na bardzo ciekawy sprzęcik, ale zanim wydam kasę muszę jeszcze się trochę podszkolić co i jak. Rzuca na kolana przyznam.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 18, 2008, 01:31:32 wysłana przez QMPEL »

*

Offline voyager

  • **
  • 120
  • Płeć: Mężczyzna
  • Hey! It compiles! Ship it!
  • Sprzęt: MIO P560 +AM 6.11e  PL ; TF101; i8260 + AM 1.4.2
Odp: Precyzja wskazań GPS podczas jazdy
« Odpowiedź #59 dnia: Sierpień 18, 2008, 22:35:29 »
To może zamiast tak się dziwić wyjaśnisz koledze różnicę?
Ja też się chętnie douczę, bo dla mnie częstość to pojęcie ze statystyki ( prawdopodobieństwo a posteriori)
i nie bardzo kojarzę różnicę między częstotliwością 2Hz a częstoscią 'co 0.5s'.

A jednak kojarzysz  :ok:. Napisałeś częstotliwością 2Hz a częstoscią 'co 0.5s'.. Te dwa określenia są sobie równoznaczne i użyłeś je prawidłowo (hint: porównaj z tym co jest w AM). Te dwie wielkości w tym kontekście pozostają ze sobą jak 1/x. Czyli częstotliwość 2Hz to 2 zdarzenia w ciągu 1 s, czyli zdarzenie jest z częstością raz na 0.5 s.
Rożnica, przyznasz, jest nieco subtelna, ale jest. Z resztą mówimy, że koło obraca się z częstością 2 obr na ...
Dokładnie tak samo jest z odczytem czegoś. Albo odczytujemy z częstością raz na N s, albo częstotliwością N Hz.

Jako dygresję podam, że na pewnej uczelni, osóbka płci żeńskiej z tytułem doktora (inż), dodawała prąd do napięcia nie widząc w tym niczego zdrożnego.

Teraz druga sprawa to problem odczytu sygnału GPS. Sygnał ten na poziomie ziemi jest mizerny. Znacznie poniżej szumu. Jak już wspomniałem, nie da się go zdekodować metodą znaną z RTV. Wykorzystujemy w tym przypadku pewną sztuczkę polegającą na estymowaniu sygnału, którego spodziewamy się odebrać.

Opisywane przez Ciebie przeskoki AM z ulicy na ulice biorą się z tego, że sygnał z GPS na skutek lekko błędnej estymacji sobie biega w jakimś rejonie, a AM próbuje to dopasować do mapy (jeżeli dobrze interpretuje kolejny parametr do justowania - ignoruj odchylenia GPS). Problem pojawia się wtedy, gdy sygnał GPS na tyle fluktuuje, że raz pojawia się w zasięgu jednej ulicy, a raz drugiej.
Jak powiedziałeś, i tu się z Tobą zgadzam, program nawigacyjny nie powinien tak skakać.

Osobiście próbowałem złapać inny przypadek, ale przycisk 'enter' niekoniecznie zapisuje dane, które są aktualnie widoczne na ekranie. W moim przypadku zapisał sytuacje o kilka sekund wcześniejszą (sic!).
Sytuacja jest następująca: jedziemy sobie ulicą (bez nawigacji) i w pewnym momencie od tej ulicy odchodzi pod kątem powiedzmy do 30 st. inna uliczka. Przypomnę, że GPS podaje pozycje, prędkość i kurs. Czyli mamy pełny wektor ruchu.
Jakim dziwnym trafem, AM nagle wskakuje na tą boczną uliczkę, by po najbliższym odczycie danych GPS powrócić na właściwy kurs. Efekt ten jest silnie zależny od prędkości z jaką się poruszamy, co  sugeruje, że AM robi sobie jakąś estymacje położenia ale ma problemy z wyznaczeniem poprawnego kursu.
Dla dociekliwych droga, którą jedziemy nie odbija w punkcie styku. Nie mamy Y tylko raczej |/.

BTW. Zainstalowałem sobie na innej karcie poprzednią wersje AM (4.5.x) celem wykonania pewnych porównań i określenia w liczbach co jest nie tak.
Jak na razie to mam wyraźne odczucie, że: wersja 5.x.x wolniej łapie fiksa i niekoniecznie poprawnie pokazuje pozycje na mapie. Dopiero użycie dodatkowego ptaszka poprawia sytuacje. Niestety nie mam chwilowo czasu by wykonać wirtualny port, celem porównania sekwencji sterujących wysyłanych do GPSa.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 18, 2008, 22:38:29 wysłana przez voyager »