Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA

  • 43 Odpowiedzi
  • 18405 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline izaw

  • *****
  • 1165
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #30 dnia: Wrzesień 13, 2011, 13:55:16 »
Dobre, ale niewykonalne. Dla każdego co innego znaczy spokojna jazda.

*

Offline jagga68

  • **
  • 187
  • Sprzęt: NR460 + AM EU, Nokia E52 + Ovi Maps, HTC Desire S
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #31 dnia: Wrzesień 13, 2011, 14:23:04 »
Wtracę swoje 3gr nt. ETA mimo iż dotyczy to także obecnej i kilku poprzednich wersji AM (nie piszę tego w odniesieniu do obecnej bety, ale temat ETA ciekawie się tutaj rozwinął). Generalnie rzecz ujmując udało mi się tak dopasować profile prędkości, że wyliczone ETA jest bardzo zbliżone do rzeczywistego czasu jazdy. Dość powiedzieć, że ETA dla tras trwających 4-6h wyznaczane jest z błędem max +/- 10 minut. Uważam to za wynik bardzo dobry.

Aby nie było tak "kolorowo" (niestety), tak dobre wyznaczanie ETA ma miejsce jedynie na terenie Polski. Szacuję iż na autostradach np. na terenie Niemiec musiałbym się poruszać z średnią prędkością rzędu 190-200 km/h aby "dogonić" ETA. Powoduje to iż odcinek ok. 500km autostradą daje mi błąd ETA rzędu 1h, co już jest raczej "słabym" wynikiem...

Pozdrawiam

*

Offline JaMi

  • ****
  • 563
  • Sprzęt: obecnie HTC x7500, SE X1 XPERIA, Larki 43.0 50.1
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #32 dnia: Wrzesień 13, 2011, 14:31:59 »
udało mi się tak dopasować profile prędkości, że wyliczone ETA jest bardzo zbliżone do rzeczywistego czasu jazdy.
Aby nie było tak "kolorowo" (niestety), tak dobre wyznaczanie ETA ma miejsce jedynie na terenie Polski.

tez mi sie tak kiedys wydawalo. Okazalo sie z czasem, ze te super ustawienia sprawdzaly sie na trasach najczesciej pokonywanych przeze mnie. Wystarczylo przy okazji ferii, wakacji, urlopu, wyjazdu sluzbowego pojechac innymi drogami, w inne czesci Polski, caly mechanizm bral w leb, szacowany przez AM czas, byl mocno abstrakcyjny

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #33 dnia: Wrzesień 13, 2011, 14:55:10 »
Proste i logiczne.
Też tak miałem.  :mrgreen:
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Konrad4x

Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #34 dnia: Wrzesień 13, 2011, 20:32:47 »
Generalnie rzecz ujmując udało mi się tak dopasować profile prędkości, że wyliczone ETA jest bardzo zbliżone do rzeczywistego czasu jazdy. Dość powiedzieć, że ETA dla tras trwających 4-6h wyznaczane jest z błędem max +/- 10 minut. Uważam to za wynik bardzo dobry.
A testowałeś profil Bilunia ? Na innym forum za jego profil autor zbiera same pochwały.

*

Offline rgr

  • *****
  • 1044
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #35 dnia: Wrzesień 14, 2011, 13:02:02 »
Kiedyś czytałem i pochwały były tylko od tych co wytrzymali jego profil.

Profil, w którym miejskie lokalne mają wyższy priorytet od miejskich głównych, jest genetycznie uszkodzony.
To nie tablica ogłoszeń !

*

q1w2

Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #36 dnia: Wrzesień 14, 2011, 13:15:01 »
Kiedyś czytałem i pochwały były tylko od tych co wytrzymali jego profil.

Profil, w którym miejskie lokalne mają wyższy priorytet od miejskich głównych, jest genetycznie uszkodzony.
Może gdybyś doczytał co nieco opisu zamieszczonego do wspomnianego profilu, to by się okazało, że uszkodzona jest genetyka, ale wbudowanej w mapę kategoryzacji.
By było bliżej i łatwiej, pozwolę sobie zacytować wspomniany opis. Uzasadnienia tam zawarte wydają mi się logiczne ....

Cyt.
Dlaczego prędkości w profilu, są takie, a nie inne
Pierwsze, co ma zapewnić profil, to zróżnicowany routing, w zależności od opcji trasy.
Drugie, to w miarę rozsądne ETA.
Proszę zwrócić uwagę na fakt, że w routingu (Profilu prędkości) nie ma podziału na drogi miejskie - miejskie (w granicach miast) i drogi miejskie - pozamiejskie (poza granicami miast). Dla przykładu - droga z Witkowa do Skorzęcina, to w AM droga miejska. Na tej drodze (poza nielicznymi miejscami) można "grzać" powyżej 100 - wy. Jak to można rozsądnie porównać do dróg miejskich , występujących w granicach miast? :roll:
Proszę zerknąć na lewo i prawo od DK15 pomiędzy Gnieznem, a Wrześnią - zobaczymy same drogi miejskie. Czy na tych drogach miejskich pojedziemy wolniej, niż po miejskich głównych w Poznaniu? Ewidentnie nie.
AM brakuje rozbudowanej i logicznie uzasadnionej kategoryzacji dróg - programowej, bo mapowa jest. Programowo, mnóstwo dróg, szczególnie tych, o niższej kategorii, władowano do "jednego wora", któremu przylepiono szyld "Miejskie".
Gdyby kategoryzacja w tym przedziale wyglądała np. tak:
........
- drugorzędne
- lokalne główne (łączące mieściny i miejscowości, poza obrębem aglomeracji miejskich)
- lokalne
- miejskie główne (wyłącznie na obszarze miast)
- miejskie (wyłącznie na obszarze miast)
- osiedlowe
........
wtedy można by zestrajać profil prędkości precyzyjnie i zgodnie z logiką nazewnictwa.
Tak jak napisałem w opisie do profilu - zestrojenie tego wszystkiego wymaga pewnych kompromisów. Jednak celem nadrzędnym jest routing, a w drugiej kolejności ETA.
Jeżdżąc po mieście w ciągu dnia, nie osiągniesz na miejskich nawet tych 45 km/h. Jeżdżąc w nocy - dojedziesz przed czasem.

*

Offline jachraniak

  • *****
  • 2152
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPhone 13
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #37 dnia: Wrzesień 14, 2011, 13:28:26 »
@q1w2

Gdyby autor tego profilu miał chęć coś zakomunikować na tym forum, na pewno by to zrobił. Dalszą dyskusję o "genialnym" profilu i jego autorze proponuję przenieść na forum gdzie autor coś odpisze...

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #38 dnia: Wrzesień 14, 2011, 13:50:27 »
Cytat: q1w2
...by się okazało, że uszkodzona jest genetyka, ale wbudowanej w mapę kategoryzacji.
Owszem, ale tylko z punktu widzenia potrzeb Biluni i jego profilu.
Oddzielnych kategorii dróg dla ulic położonych w terenie zabudowanym
nie ma ani na mapach Navteqa ani TeleAtlasu.
Prawdę mówiąc nie znam żadnego dostawcy map, który stosowałby
taką kategoryzację, jaką wymyślił Bilunia. Może więc on sobie pisać, że:
'AM brakuje rozbudowanej i logicznie uzasadnionej kategoryzacji dróg'
Albo szwankuje tu logika producentów map, albo logika autora tego zdania.  B)

AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline rgr

  • *****
  • 1044
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #39 dnia: Wrzesień 15, 2011, 14:19:59 »
Może gdybyś doczytał co nieco opisu zamieszczonego do wspomnianego profilu, to by się okazało, że uszkodzona jest genetyka, ale wbudowanej w mapę kategoryzacji.
Bezedura. Z mapą jest generalnie wszystko w porządku, a podział proponowany przez Bilunię to może mieć sens w bardzo ograniczonym zakresie.

Tylko, że ja pisałem o czymś zupełnie innym. Profil, który prowadzi mnie z domu do pracy lokalnymi zamiast główną drogą, jest do bani. Lepszy efekt to ja uzyskam sam wyłączając SR i jadąc na defaultowym profilu.
To nie tablica ogłoszeń !

*

Offline jagga68

  • **
  • 187
  • Sprzęt: NR460 + AM EU, Nokia E52 + Ovi Maps, HTC Desire S
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #40 dnia: Wrzesień 15, 2011, 16:13:49 »
Generalnie rzecz ujmując udało mi się tak dopasować profile prędkości, że wyliczone ETA jest bardzo zbliżone do rzeczywistego czasu jazdy. Dość powiedzieć, że ETA dla tras trwających 4-6h wyznaczane jest z błędem max +/- 10 minut. Uważam to za wynik bardzo dobry.
A testowałeś profil Bilunia ? Na innym forum za jego profil autor zbiera same pochwały.

Z tego co pamiętam to Bilunia "eksperymentował" z profilem po to by "poprawić" routing. (cydzysłowy intencjonalne :-|).

Dla mnie zastanawiające jest, co takiego "dzieje się z algorytmem" wyliczania ETA, z którego działania jestem zadowolony w Polsce, a po wjeździe na np. niemieckie autostrady... no cóż, wtedy jest słabiutko.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 15, 2011, 16:19:32 wysłana przez jagga68 »

*

q1w2

Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #41 dnia: Wrzesień 15, 2011, 17:47:27 »
Z mapą jest generalnie wszystko w porządku, a podział proponowany przez Bilunię to może mieć sens w bardzo ograniczonym zakresie.
Nie mam nic przeciwko mapie - jest naprawdę OK. Jednak mam zastrzeżenia do zaszytych w niej prędkości dla poszczególnych odcinków (kategorii) dróg. Te niuanse są na bieżąco niwelowane przez LD ... na odcinkach dla których są dane. A co z routingiem tam gdzie nie ma danych? Kolejna rzecz, że nie wszyscy podczas jazdy, z takich czy innych powodów chcą korzystać z sieci przez GPRS. Nie wszystkim też pasuje zaoszczędzić kilka sekund łapiąc skróty przez stacje paliw, czy parkingi marketowe itp. Uważam, że ludziom należy się wybór i każdy ma prawo mieć własną koncepcję korzystania z navi.

Profil, który prowadzi mnie z domu do pracy lokalnymi zamiast główną drogą, jest do bani. Lepszy efekt to ja uzyskam sam wyłączając SR i jadąc na defaultowym profilu.
Raczyłeś zapomnieć o kilku prawdach, a mianowicie:
1. Nikt Ci nie każe korzystać z "krótkiej" - masz jeszcze kilka innych opcji do wyboru. Jeżeli dobrze masz zestrojony profil, to w większości przypadków szybka, optymalna i krótka będą się nieco różniły - i o to chyba w tym wszystkim chodzi, byś miał w czym wybrać trasę, która Ci najbardziej odpowiada.
2. Nie myśl tylko o sobie. Jedni jeżdżą do pracy głównymi, bo tak im wygodniej i poza miastami będzie na pewno szybciej. Natomiast sporo ludzi jeżdżących w szczycie w granicach miast, unika głównych, często zakorkowanych tras, pomykając bocznymi, ale za to bezkorkowymi  uliczkami. Dokładnie to samo robi LD - ściąga z głównych, by omijać zatory. Nie ma w tej materii złotej recepty.
Najważniejsze, byśmy mieli wybór i potrafili z tego korzystać. A to, że jeden woli jeździć na profilu, a drugi na LD, nie powinno oznaczać, że jeden z nich musi być "gupi" :P

*

Offline jachraniak

  • *****
  • 2152
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPhone 13
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #42 dnia: Wrzesień 15, 2011, 19:39:09 »
(...) Nie wszystkim też pasuje zaoszczędzić kilka sekund łapiąc skróty przez stacje paliw, czy parkingi marketowe itp. Uważam, że ludziom należy się wybór i każdy ma prawo mieć własną koncepcję korzystania z navi.

czytaj dalej :)

Raczyłeś zapomnieć o kilku prawdach, a mianowicie:
1. Nikt Ci nie każe korzystać z "krótkiej" - masz jeszcze kilka innych opcji do wyboru. Jeżeli dobrze masz zestrojony profil, to w większości przypadków szybka, optymalna i krótka będą się nieco różniły - i o to chyba w tym wszystkim chodzi, byś miał w czym wybrać trasę, która Ci najbardziej odpowiada.
2. Nie myśl tylko o sobie. Jedni jeżdżą do pracy głównymi, bo tak im wygodniej i poza miastami będzie na pewno szybciej. Natomiast sporo ludzi jeżdżących w szczycie w granicach miast, unika głównych, często zakorkowanych tras, pomykając bocznymi, ale za to bezkorkowymi  uliczkami. Dokładnie to samo robi LD - ściąga z głównych, by omijać zatory. Nie ma w tej materii złotej recepty.
Najważniejsze, byśmy mieli wybór i potrafili z tego korzystać. A to, że jeden woli jeździć na profilu, a drugi na LD, nie powinno oznaczać, że jeden z nich musi być "gupi" :P

No nie musi być gupi. Ale wracając do pierwszego Twojego cytatu. Nikt przecież Ci nie każe jechać z LD trasą szybką...

I wierz mi od kilku dobrych wersji (wliczjąc obecną betę) nie zdarzyło mi się żeby AM przeciągnęła mnie po parkingu czy stacji przy gdy miałem trasę optymalną czy łatwą, krótka też ma swoje prawa - ma być krótka więc prowadzi jak najkrócej  :P

*

Offline rgr

  • *****
  • 1044
Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
« Odpowiedź #43 dnia: Wrzesień 16, 2011, 15:26:15 »
Profil, który prowadzi mnie z domu do pracy lokalnymi zamiast główną drogą, jest do bani. Lepszy efekt to ja uzyskam sam wyłączając SR i jadąc na defaultowym profilu.
Raczyłeś zapomnieć o kilku prawdach, a mianowicie:
1. Nikt Ci nie każe korzystać z "krótkiej" - masz jeszcze kilka innych opcji do wyboru. Jeżeli dobrze masz zestrojony profil, to w większości przypadków szybka, optymalna i krótka będą się nieco różniły - i o to chyba w tym wszystkim chodzi, byś miał w czym wybrać trasę, która Ci najbardziej odpowiada.
Gdzieś ty wyczytał, że używam trasy krótkiej?
Trasy szybka, optymalna, krótka to różnić się będą od siebie niezależnie od ustawień w profilu. Dzięki profilowi to różnić się mogą jedynie inaczej.
To nie tablica ogłoszeń !