Nowa beta AM 3.9.1.6

  • 38 Odpowiedzi
  • 8026 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline darekkot

  • ****
  • 705
  • Sprzęt: Acer n311,HTC Touch Pro
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #30 dnia: Grudzień 06, 2005, 00:20:08 »
Mysle, ze trasa wyznaczona optymalnie powinna byc dzielona na niewidoczne dla uzytkownika punkty "przez" np. co "n"% trasy i wowczas to juz jest banalne, bo w czasie reroutingu wyznaczamy ponownie trase tylko do najblizszego punktu "przez" jesli odleglosc od niego jest wieksza niz "m" lub do nastepnego w przeciwnym wypadku.
Jadac np z Katowic do Gdanska nie ma znaczenia dla dlugosci trasy to czy skrecilem w 1sza czy 2ga przecznice w prawo, a dla AM to jest zmiana wymagajaca kilkunastu sekund na ponowne wyznaczenie trasy.
Destinator robi to w ciagu 1s dlatego wlasnie, ze:
1. pieczolowicie wyznacza trase za pierwszym razem - robimy to z reguly w czasie postoju wiec czas tej operacji nie jest krytyczny.
2. nie rekalkuluje calej trasy
3. nie rysuje tych niepotrzebnych szczegolow, ktore powoduja koniecznosc posiadania coraz wiekszych wyswietlaczy, kolorow, mocy cpu itd.
4. nie gada bez potrzeby - za 18 km zjedz z trasy

Mysle, ze problemy te sa zwiazane z "bledami mlodosci" AM. Takie bledy trudno wyeliminowac inaczej niz przez napisanie kodu od poczatku. Miejmy nadzieje, ze v.4 bedzie wlasnie taka.

Nie traktuj tego absolutnie jako negacje AM. Bardzo cenie ten produkt i caly zespol AM za to, ze sa w stanie zapanowac na tak duzym prj, ze ciagle go rozwijaja, ze ich dzial kontaktow z klientami stara sie kazdemu pomoc. Po kontaktach z TT/Navigon moge stwierdzic, ze to naprawde duzo




 
HTC Touch Pro,ROM: Lite v.3.0 by qsqa,Radio: 1.02.25.28

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #31 dnia: Grudzień 06, 2005, 01:37:32 »
Być może to napisanie kodu od podstaw faktycznie nastąpi(ło?) dla v.4. Jakaś przyczyna musi tkwić w tym, że wstrzymywano się z aktualizacją wersji TPC, że obiecywane są wersje dla smartfonów, itd.

Coś podobnego właśnie zrobił TomTom po wersji 3. Stworzył wspólne, nowe jądro dla wszystkich platform, od TT GO poczynając, przez TTN4 dla PalmOS, do TTN5 dla PPC/WM. BTW - ciekawe na czym bazuje Rider, pewnie na linuksowym TT GO. Wie ktoś?

Nie śledzę losów i rozwoju Destinatora i Navigona MN. Ale odczuwam z boku wrażenie, że tam z wersjami odpowiednio PN i 4 też "urodziła się" jakaś nowa jakość. Przynajmniej tak to wygląda ze zrzutów ekranowych. Może także dokonali gruntownej przebudowy systemu?

Nie bardzo mam wyobrażenie co to znaczy w praktyce napisanie kodu od nowa. Mogę sobie pewnie to tylko porównać z wymianą systemu zintegrowanego w dużym przedsiębiorstwie, co już przeżywałem.
Przeglądanie każdej najdrobniejszej procedurki, wyrzucanie i podmiana zbędnych/złych, tworzenie nowych, próba ich optymalizacji do bólu i potem zaimplementowanie i integracja w nowym środowisku.
30% nie ma prawa zadziałać prawidłowo, a sylwestrowego szampana pije się w biurze. Przemiła perspektywa...

Ale w pewnych sytuacjach niepodejmowanie decyzji o rewolucji oznacza skazanie się na gorset skutecznie uniemożliwiający wzięcie głebokiego oddechu. Czy AutoMapa stoi przed taką alternatywą oraz czy jest to jej niezbędne? Trudno powiedzieć. Nie wiadomo jaka jest strategia AM. Czy zmierzają do pozostania lokalnym producentem, bazującym tylko na krajowych użytkownikach, czy zamierzają zaatakować rynek (pan-)europejski? Jeśli to drugie, to prócz wyrównania funkcjonalności softu i szczegółowości/aktualności map potrzebna byłaby potężna kasa na promocję, dystrybucję i support. Ale pieniądze na rynku (właściwym) przecież są.

Tak sobie myślę, że AutoMapa miałaby szansę to zrobić. Przy założeniu, że nie odstawałaby funkcjonalnością softu i wiarygodnością map, to jej unikalny interfejs graficzny, który jak twierdzi Kuba jest zachowany nawet w 3D w v.4, mogłby być oryginalną alternatywą do innych programów nawigacyjnych.

No, ale najpierw Jadzia musi przestać dukać...

*

Offline ajed

  • *****
  • 6004
  • Płeć: Mężczyzna
    • Strona prywatna
  • Sprzęt: iPhone 4s, iPad 2
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #32 dnia: Grudzień 06, 2005, 18:08:53 »
Cytat: Moi
No, ale najpierw Jadzia musi przestać dukać...

Ale się uwziąłeś na Jadźkę ;)

Mi bardziej niż jej dukanie przeszkadza sposób wyznaczania trasy w mieści. Nie oszukujmy się - w centrum miasta najszybsza trasa to taka na której poruszasz się zgodnie z pierwszeństwem przejazdu. A AM wyznacza trasę kerując się innymi kryteriami. Efekt - prosi by zjechać z drogi głównej (która zresztą jest odrobinę dłuższa) i wjechać w ulicę podporządkowaną, a za jakieś 200-300 metrów znów wbić się na główną drogę. Jeszcze gdyby tak robiła przy wyznaczaniu trasy "krótkiej" ok, ale nie przy ttrasie "szybkiej"!

No i wyznaczanie drogi przez parkingi! To już przesada.

Tak więc, dla mnnie, to powinni poprawić, a Jadźka może sobie jeszcze podukac :)

*

Offline plusfoto

  • ***
  • 329
  • Płeć: Mężczyzna
    • http://www.plusfoto.pl
  • Sprzęt: MIO MOOV 500
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #33 dnia: Grudzień 06, 2005, 18:38:20 »
a nie masz czasem włączonej opcji żeby cię prowadziła po drogach lokalnych

*

Offline ajed

  • *****
  • 6004
  • Płeć: Mężczyzna
    • Strona prywatna
  • Sprzęt: iPhone 4s, iPad 2
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #34 dnia: Grudzień 06, 2005, 18:43:51 »
Nie nie mam. Zresztą ta opcja dotyczy "dłuższych tras" tak jest przynajmniej nazwana. Obawiam się, że przy wyznaczaniu trasy w ramach jednego miasta nie korzystają z tej opcji. Dla "bezpieczeństwa" mam ją jednak wyłączoną.

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #35 dnia: Grudzień 06, 2005, 18:48:02 »
A może ma na to wpływ ustawienie (teoretycznie przeznaczone tylko dla dłuższych tras) ograniczenia wyboru do dróg głównych (+ ew. dla dróg krajowych)?
Jak masz w Ustawieniach trasy?

Jeździłem dość długo i często po Szczecinie i na parking nie trafiłem, nie zauważyłem również zbaczania z głównej drogi.
A przez parę lat robiłem co tydzień zakupy w różnych miejscach miasta, załatwiałem sprawy służbowe, dojeżdżałem do knajp, kin, teatrów i muzeów, także do weterynarza. Kiedyś nawet szukałem z dzieciakami przez pół dnia ZOO, jak można domyślić się - z marnym skutkiem (nie wiem czemu uparłem się, że w takim mieście jak Szczecin ZOO musi być).

[Dodano: 2005-12-06 18:48:57]
Spóźniłem się...

*

Offline ajed

  • *****
  • 6004
  • Płeć: Mężczyzna
    • Strona prywatna
  • Sprzęt: iPhone 4s, iPad 2
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #36 dnia: Grudzień 06, 2005, 18:54:16 »
Z ZOO przesadziłeś :)

Na parking zostałem skierowany tylko raz.

Za to z Trasy Zamkowej (główny wyjazd z miasta) chce mnie zwozić za każdym razem.

Ponadto u mnie na os. Żelechowa dość często jestem kierowany na drogi, które można nazwać "ledwo przejzdnymi", tzn. bez asfaltu powstałe z połóżenia pewnej ilości płyt :)

*

Offline jacol

  • ***
  • 400
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: całe pudło złomu
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #37 dnia: Grudzień 06, 2005, 20:21:26 »
Cytat: Moi
Coś podobnego właśnie zrobił TomTom po wersji 3. Stworzył wspólne, nowe jądro dla wszystkich platform, od TT GO poczynając, przez TTN4 dla PalmOS, do TTN5 dla PPC/WM. BTW - ciekawe na czym bazuje Rider, pewnie na linuksowym TT GO. Wie ktoś?

Nie do końca jestem przekonany o słuszności decyzji TomToma przejścia na jednolitą platformę. Stworzenie silnika działającego pod wszystkimi systemami w pewnym stopniu musi ograniczyć możliwości jego optymalizacji dla pojedynczego systemu.

Nawet tworząc jedną wersję dla pocketów QVGA i VGA powoduje się że program wykorzystuje moc obliczeniową pocketa nie do końca optymalnie. Ostatnia wersja TTN5 jest wyraźnie skierowana na maksymalizację tempa wyświetlania grafiki VGA. Nigdy nie widziałem programu działającego przy tej rozdzielczości i nie wiem jaka jest tam częstotliwość odświeżania ekranu, natomiast u mnie na QVGA szacuję ją na jakieś 4 - 5 obrazów/s.

I teraz pytanie po co?

Czy jest to optymalne rozwiązanie i czy dla niego warto było zrezygnować z szeregu pożytecznych opcji, które poprzednio dostarczała wersja 3.0 (zapis śladu, ręczny zoom, dobór prędkości do stylu jazdy/preferencji etc). Przecież z poprzedniego menu opcji pozostały w TTN5 tylko jakieś niedobitki...

Informacje o pozycji program dostaje mniej więcej raz na sekundę. Wszystkie "klatki filmu" są więc i tak ekstrapolowane, tyle że z innym współczynnikiem wyprzedzenia czasowego.

Jednak ich przeliczenie i wysłanie do sterownika grafiki zajmuje czas procesora tak bardzo, że rzeczywiście nie ma czasu na inne drobiazgi.
Osobiście nie muszę mieć aż takiej super płynności na ekranie, w czasie jazdy rzadko kiedy mam czas na podziwianie przesuwu mapy - na ogół to jest tylko rzut oka na położenie auta w stosunku do sieci drogowej i w stosunku do planowanej trasy.

Moim zdaniem TomTom trochę przeliczył się z trudnościami przy tworzeniu software od podstaw. Wydaje się że tempo prac było sporo wolniejsze od planowanego i że w dalszym ciągu jest jeszcze daleko do finalnej wersji produktu. Jednak prawa rynku wymuszają ciągłą na nim obecność i zmusiło to firmę do wypuszczenia wersji TTN4 (która miała bardzo ograniczoną dystrybucję i raczej nieprzychylne opinie), a w tym roku wersji 5.0 kuszącej głównie rozszerzonym zestawem map.

Myślę że z czasem poszczególne wersje będą obrastać w dodatkowe opcje, i w ten sposób za rok czy dwa i za 100 czy 200 Euro dojedziemy do poziomu z TTN3... ;)

Cytat: darekkot
Mysle, ze trasa wyznaczona optymalnie powinna byc dzielona na niewidoczne dla uzytkownika punkty "przez" np. co "n"% trasy i wowczas to juz jest banalne, bo w czasie reroutingu wyznaczamy ponownie trase tylko do najblizszego punktu "przez" jesli odleglosc od niego jest wieksza niz "m" lub do nastepnego w przeciwnym wypadku.
Jadac np z Katowic do Gdanska nie ma znaczenia dla dlugosci trasy to czy skrecilem w 1sza czy 2ga przecznice w prawo, a dla AM to jest zmiana wymagajaca kilkunastu sekund na ponowne wyznaczenie trasy.

Darku, z tego co obserwuję rozwój AM, to ona od paru dobrych wersji właśnie w ten sposób rekalkuluje trasę. Wyznacza szereg punktów bazowych i drobne korekty trasy są przeliczane jedynie do tego najbliższego. Jeżeli jednak przeliczanie następuje kilkakrotnie w krótkim okresie czasu, wtedy program decyduje się na przeliczenie trasy od początku do końca. Czasami algorytm przełączania cała trasa/najbliższy odcinek wykazuje jakieś anomalie (być może wiąże się to z bliskości lub przejeżdżaniem przez "punkt bazowy"), ale według mnie to działa całkiem nieźle.

Pamiętam że ustalenie optymalnych parametrów związanych z przełączeniem przeliczania trasy cała/fragment było trudne i w pierwszych wersjach kiedy to wprowadzono (początek serii 3.xx) przesadzono z preferencją w stronę częściowych korekt. Efekt był taki, że np. wyjeżdżając z Wrocławia do Krakowa program wytyczał trasę przez autostradę A4 (wtedy jeszcze Chrzanów - Kraków). Jeżeli w trakcie jazdy zmieniłem zamiar i jechałem drogą olkuską, to program potrafił mnie jeszcze z podkrakowskich Szyc kierować na Chrzanów. Powodem był fakt że przeliczał trasę tylko do któregoś tam punktu bazowego a nie do finalnego celu podróży.

Cytat: Moi
No, ale najpierw Jadzia musi przestać dukać...


Nie wiem czy masz na myśli zacinanie się Jadzi na niektórych pocketach czy przerwy między poszczególnymi fragmentami komunikatów. Jeżeli chodzi o to pierwsze, to cudów nie ma - koledzy z AM muszą popracować nad procedurami kompresji i pakowania komunikatów (być może trzeba rozdzielić pliki głosowe od reszty elementów danej wersji językowej - menu, wyświetlanych komunikatów itp) i nad codecami. I nie chodzi tu raczej o wydajność procesora - na moim 5550 (który przecież nie należy obecnie do demonów szybkości) nie zdarzyło się żeby Jadzia się przycieła.

A jeżeli chodzi o przerwy i powolną artykulację, to przypominam sobie że taka przerywana wymowa była jednym ze sposobów na poprawę zrozumiałości komunikatów. Przy ograniczonej głośności pocketa takie wyraźne akcentowanie dawało lepszy i pewniejszy odsłuch.
Moi, może masz za dobre (ciche) auto, albo za dobry uchwyt aktywny i już zapomniałeś o tych problemach... ;)

*

Offline plusfoto

  • ***
  • 329
  • Płeć: Mężczyzna
    • http://www.plusfoto.pl
  • Sprzęt: MIO MOOV 500
Nowa beta AM 3.9.1.6
« Odpowiedź #38 dnia: Grudzień 06, 2005, 22:15:41 »
mam drobne pytanie w jakim czasie u was dokonuje się rekalkulacja trasy na nowej becie ja celowo wgrałem program i mapy na kertę i przeliczanie trwa od dwóch do siedmiu sekund co dziwne wcale to nie jest uzależnione od długości trasy ani od jej skomplikowania czasem dwie sek trwa przeliczenie trasy w dość skomplikowanym obszarze a czasem siedem gdzie automapa ma do wyboru praktycznie jedną drogę